Close search

כנס אפ"י 2019: נערכים לשלב הבא ברפורמה

אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) קיים היום (ג') את הכנס השנתי ליצואנים ביטחוניים, במעמד מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי אדם ובהשתתפות בכירי מערכת הביטחון ומאות תעשיינים ביטחוניים. ראש אפ"י, רחלי חן, הכריזה בפתיחת הכנס על חידושים ושינויים בפעילות הפיקוח, ובהם ההיערכות לרפורמה בפיקוח על מוצרי הצפנה (צופן), שתקל משמעותית על מאות חברות תוכנה ישראליות.


כנס אפי 2019.jpg"מחויבים למשנה זהירות באישור של ייצוא ביטחוני". חן 

כיום, החוק מחייב כל חברה ישראלית שעוסקת בתחום ההצפנה, לקבל רישיון מיוחד ממשרד הביטחון. לדברי חן,  בימים אלה בוחן אפ"י שינויים חקיקתיים, שיובאו לאישור ועדת החוץ והביטחון, עם כינונה של הכנסת הבאה. מטרת השינויים למקד את הפיקוח על מוצרים מוצפנים בעלי ערך ביטחוני, ובמקביל לצמצם את הנטל הרגולטורי על מאות חברות העוסקות במוצרי הצפנה ועליהן חל הצו היום, בנוסחו הרחב.

עוד אמרה חן, כי האגף מתעתד להקים חטיבה טכנולוגית לפיקוח על הייצוא הביטחוני. החטיבה תגייס מהנדסים ומומחי תוכן מדיסיפלינות שונות, במטרה לתת מענה להתפתחות הטכנולוגית המהירה במערכות הצבאיות ואמצעי הלחימה, ולאפשר קיצור בלוחות הזמנים לקבלת רישיונות שיווק ויצוא.

"אנו פועלים כל העת להקל ככל הניתן על היצואנים הביטחוניים", אמרה חן בנאומה. "הרפורמה שהובלנו כבר הסירה חסמים, הקלה מאוד על יצואנים רבים ואיפשרה למשרד הביטחון למקד ולהדק את הפיקוח, היכן שנדרש. עם זאת, ההתפתחות הטכנולוגית, בעיקר בתחומי הסייבר, והמצב הביטחוני במעגלים קרובים ורחוקים, מחייבים אותנו למשנה זהירות באישור של ייצוא ביטחוני. נמשיך לפעול להקל ככל הניתן על תעשיית הביטחון והסייבר, אך לא נאשר ייצוא של מוצר למדינות שעלולות להשתמש בו נגדנו".