Close search

מפא"ת מציגה: הכטמ"ם המודפס הראשון

פריצת דרך של מחלקת מדעי התעופה במפא"ת והתעשייה האווירית הולידה לאחרונה פיתוח ייחודי:  כטמ"ם בהדפסה תלת ממדית. כל חלקי כלי הטיס המוטס מרחוק  – מהכנפיים ועד הגלגל, כ-26 חלקים - מודפסים במדפסת תלת ממדית במגוון שיטות הדפסה. החלקים מודפסים מחומרים שונים וביניהם: מתכת, ניילון וחומרים מרוכבים. את כל חלקי הכטמ"ם המודפסים מחברים באמצעות דבק או קשיחים ללא כלי ייצור והרכבה ייעודיים. 

מלט מודפס סקייספרינטר.jpgייתן מענה לצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל תוך הורדת עלויות ייצור ופיתוח. כטמ"ם סקייספרינטר

הכטמ"ם, שקיבל את השם SkysPrinter, מודפס ברובו בשיטת הדפסה SLS המאפשרת הדפסה בפרק זמן קצר. יכולת זו מקנה לכטמ"ם המודפס יתרונות משמעותיים ביניהם: פתרון מבצעי בזמן אמת בהתאם לצורך המבצעי העולה בשטח, יכולת לבצע שינויי תכן בסבב זמן קצר בהתאם לצורך המבצעי, ייצור מהיר של כלים תוך הורדת עלויות ייצור ופיתוח וחסכון בהחזקת מלאי. אורך גוף הכטמ"ם המודפס הינו 1.65 מטר, אורך הכנפיים כ-1.5 מטר ומשקל ההמראה כ-7 קילו.

מדפסות תלת ממד בטכנולוגיית SLS מפיקות מודלים מחומרים פולימריים בממדים מדויקים, המיועדים ומתאימים לשימוש כחלקים סופיים במוצרים מוגמרים. היתרון הגדול של טכנולוגית ה-SLS הוא בכך שהיא מציבה אלטרנטיבה לייצור בשיטות המסורתיות (כגון כלי ליווח ועיבוד שבבי) וביכולתה להפיק חלקים שונים ללא קשר למורכבות גיאומטרית.

נטע בלום, מובילת הפרויקט, רמ"ד טכנולוגיות תעופה במחלקת מדעי התעופה במת"ט: "אנו ביחידה למחקר ותשתית טכנולוגית במפא"ת בוחנים טכנולוגיות הדפסה בצורה שלא נעשתה עד היום בארץ. בשנה האחרונה השקענו את המשאבים הנדרשים למחקר ופיתוח של ה- SkysPrinter - הכטמ"ם המודפס הראשון מסוגו בארץ, אשר ייתן מענה לצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל תוך הורדת עלויות ייצור ופיתוח".

מהנדס המערכת של הכטמ"ם המודפס בחטיבת תעופה של התעשייה האווירית, אורי בן סימון: "התעשייה האווירית הינה בית פיתוח כלי הטיס של מדינת ישראל, וככזאת היא בעלת יכולות אינטגרטיביות מתקדמות במגוון תחומים, ביניהן טכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית למבנים תעופתיים, המאפשרת מענה לאתגרים הביטחוניים בפניהם ניצבת מדינת ישראל".