Close search

נחנך "המרכז הלאומי לפוטוניקה מתקדמת"

​בהובלת מפא"ת במשרד הביטחון, פורום המדענים הראשיים ומשרד האוצר, נחנך בשבוע שעבר "המרכז הלאומי לפוטוניקה מתקדמת" - מרכז המו"פ הייחודי והמתקדם  מסוגו בישראל, לפיתוח יישומיים בתחום מדעי האור​​, במרכז למחקר גרעיני שורק (ממ"ג).​ ​המרכז נחנך בטקס חגיגי במעמד מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אודי אדם, ראש מפא"ת, תא"ל (במיל') ד"ר דניאל גולד, ראש הוות"ת, יו"ר הרשות לחדשנות ומנכ"לי משרדי הכלכלה והמדע. ​


פוטוניקה.jpg 

תחום הפוטוניקה, העוסק ביצירה, הגברה, העברה ועיבוד של חלקיקי אור – פוטונים, הינו אחד הצומחים ביותר בעולם הטכנולוגיה- 7% בשנה. מפא"ת משקיע מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות בפיתוח טכנולוגיות אלקטרואופטיות בתחומי מערכות ההדמאה והלייזרים. מפא"ת זיהה את קידום המחקר בתחום הפוטוניקה כצורך לאומי ממדרגה ראשונה. יחד עם פורום תל"מ (תשתיות לאומיות למחקר), שבו חברים נציגי משרדי הביטחון, הכלכלה, המדע הטכנולוגיה והחלל, הרשות לחדשנות, האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, אושרה הקמת המרכז, בעלות של כ-50 מיליון דולר, תקציב שהתחלק בין המשרדים השותפים בו. בתום הליך מכרזי מורכב בחר מפא"ת בהצעה המשותפת של המרכז למחקר גרעיני שורק (ממ"ג), יחד עם אוניברסיטת בן-גוריון. המרכז הוקם בסמוך לממ"ג שורק וישמש כשלוחה הצפונית של אוניברסיטת בן גוריון.

​בישראל פועלות כיום מעל 350 חברות מבוססות פוטוניקה (70% קטנות), המעסיקות יותר מ-20 אלף עובדים (5,000 במו"פ) ומוכרות ב-6 מיליארד דולר (90% לייצוא). מערכת הביטחון היא לקוחה מרכזית של התחום, אך לא רק היא - השימוש בפוטוניקה הולך וגדל גם בתחומי התקשורת האופטית (העברת מידע דרך האוויר מהירה וזולה בהרבה), לייזרים לרפואה, גלאים למצלמות אופטיות, ועוד.

התחום, שנחשב בעיני רבים לאחד ממנועי הצמיחה של תעשיות ההייטק בעולם כולו (על פי ההערכות, בתוך חמש שנים יגיע תחום הפוטוניקה להכנסות של כ-780 מיליארד דולר), מושך השקעות רבות בארץ ובחו"ל, באקדמיה ובתעשייה. תחום זה אף הוגדר במדינות רבות כאחד מה- KEY ENABLING TECHNOLOGIES.

ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') ד"ר דניאל גולד: "משרד הביטחון מפתח ועושה שימוש נרחב בטכנולוגיות פוטוניקה. זיהינו את התחום הזה, כבר בתחילת העשור, כמנוע הצמיחה הבא של תעשיית הביטחון וההייטק הישראלית. לפוטוניקה פוטנציאל אדיר בפיתוח אמצעי הלחימה של העתיד, אך גם בתחומי הרפואה, תקשורת הנתונים, הייצור, עיבוד המידע ועוד. התשתית בארץ רחבה ואיכותית ובעלת הכרה בינלאומית, אך חסרה בתחום התשתיות התומכות. התשתית הלאומית שהקמנו, בהשקעה גדולה מאוד, תקפיץ דרמטית את היכולות של מדינת ישראל בתחום מדעי האור והלייזר".

ד"ר רפי לביא, מנהל המרכז לפוטוניקה: "פוטוניקה נמצאת כבר היום בכל מקום. החל מהטלפון החכם, דרך הרכב האוטונומי ועד לחקלאות מדויקת. המהפכה הטכנולוגית הבאה תהיה היכולת להעביר תקשורת דרך האוויר. זה יותר מהיר ויותר זול. עד היום היה לנו בישראל כוח אדם מעולה, אך חסר בתשתית מאפשרת לקידום העשייה לחזית. המרכז הלאומי לפוטוניקה אמור לסגור את הפער ולהציב את ישראל בקו אחד עם מרכזי הפיתוח המתקדמים בעולם".

​הקמת המתקן נמשכה כחמש שנים. במהלכה נרכש ציוד מתקדם ופותחו יכולות טכנולוגיות למימוש רכיבים והתקנים פוטוניים. המרכז ישרת את הצרכנים בחברות ובתעשיות האזרחיות והביטחוניות, ואת החוקרים באוניברסיטאות ובמכוני המחקר. עוד בשלבי הקמת המרכז הותנעו מספר פרויקטים מול חוקרים מובילים באקדמיה ובתעשייה בארץ ובעולם, במטרה לחבר באופן מיטבי בין חוקרים בתחום. הקמת  המרכז והיכולות המתקדמות שבו מעמידים את מדינת ישראל בשורה הראשונה של מפתחות הטכנולוגיה בעולם, והן יתרמו תרומה משמעותית לביטחון הטכנולוגי ולקידום וטיפוח יכולות טכנולוגיות מתקדמות  וכוח אדם מצוין בתחום.